Från den innersta kärnan i kroppen

5kommentarer

 
Om jag kunde beskriva hur det känns att föda barn skulle jag göra det. Många kvinnor vet vad jag menar. Det finns inte ord som kan ge rättvisa åt den upplevelsen som det innebär att ge nytt liv. Stundtals känns det som kroppen ska slitas mitt itu och man tror inte att det går att ta sig igenom det hela med livet i behåll. 
 
Jag lämnade min kropp en stund under förlossningen. Jag klev utanför och stod där och såg mig själv plågas. Jag tänkte att det var skönt att slippa och jag hade ingen större lust att återvända men tre envisa röster tvingade mig tillbaka. "Linda, Linda, Linda". Barnmorskan, undersköterskan och Jonas ropade. Deras röster var så uppfodrande att jag inte vågade annat än att återgå till den kropp som låg i förlossningssängen. I efterhand tror barnmorskan att det var mitt sätt att klara av den påfrestning kroppen utsattes för. Det tror jag med. 
 
Smärta. Det finns olika stadier. Olika typer. Men jag tror inte det finns någon som kan mäta sig med förlossningssmärtan. Den är så annorlunda. Så genomträngande. Så sönderslitande. Men ändå så hoppfull. Det finns en kraft i förlossningssmärtan som kommer från urgrunden. Från den innersta kärnan av kroppen.
 
Men så plötsligt blir det stilla. Kroppen stannar och liksom håller andan. En liten människa är född! En sekund av totalt vaccum innan allt briserar i ren och skär lycka. Klockan 11.23 på påskafton såg en liten flicka dagens ljus på sal 13 på Visby förlossning. Med stora ögon låg hon där och tittade på mig. Min dotter. Min kärlek. 
 

5 kommentarer

Nathalie

03 Apr 2013 23:02

Jag har varit med i "svängarna" sedan du var gravid med I, så jag undrar - märkte du någon större skillnad mellan förlossningarna? O & I har ju en annan pappa, så det kanske skiljer någonting gentemot din graviditet och nu förlossning med S?
Vore himla intressant att veta, om du vill dela med dig på något sätt :)
Hur som helst tänker jag på dig, JJ och barnen och det är himla kul att få ha "tagit del" av två av dina tre förlossningar (på något sätt). Välkommen till världen S och du, Linda - BRA JOBBAT!:)
Massor av kramar till hela familjen Jac.-Ekl.-A. från Polen :)

Ulrika

03 Apr 2013 23:14

Nu måste jag gråta igen! Otroligt fint beskrivet. Jag kan nästan förstå känslan, tror jag allafall! Och vilken belöning!!

Theres

04 Apr 2013 07:29

Det som fascinerar mig mest är hur man kan utsätta sig för den smärtupplevelsen mer än en gång! :) Känslan att få hålla i barnet och sedan följa dess utveckling väger mycket mer på nåt sätt.
Men jag kan bara säga att tredje barnet är livets bästa -och att här blir det inga fler barn. :)
Lycka till i er familj!

Linda

04 Apr 2013 09:18

Nathalie: Mina tre förlossningar är väldigt olika varandra. Första var fruktansvärd och tog lång tid (men ändå normal för att vara en första förlossning). Den andra gick snabbt och relativt lätt. Denna gång blev inget som jag trott. Segt inledningsvis för att sedan gå rekordsnabbt i slutet + en massa annat strul som jag aldrig upplevt förut. Konstaterar att det inte går att jämföra och att alla som sagt att förlossning nr 3 kan gå "hur som helst" har helt rätt.

Ulrika: Jag är övertygad om att du förstår känslan! <3

Theres: Det är otroligt att man glömmer stora delar av det där värsta. Redan nu, 5 dagar efter, har jag svårt att minnas hur det kändes. Jag säger som du- nu blir det inga fler barn!

Kram på er alla tre!

Linda

04 Apr 2013 09:19

Nathalie: Mina tre förlossningar är väldigt olika varandra. Första var fruktansvärd och tog lång tid (men ändå normal för att vara en första förlossning). Den andra gick snabbt och relativt lätt. Denna gång blev inget som jag trott. Segt inledningsvis för att sedan gå rekordsnabbt i slutet + en massa annat strul som jag aldrig upplevt förut. Konstaterar att det inte går att jämföra och att alla som sagt att förlossning nr 3 kan gå "hur som helst" har helt rätt.

Ulrika: Jag är övertygad om att du förstår känslan! <3

Theres: Det är otroligt att man glömmer stora delar av det där värsta. Redan nu, 5 dagar efter, har jag svårt att minnas hur det kändes. Jag säger som du- nu blir det inga fler barn!

Kram på er alla tre!

Kommentera

Publiceras ej