Solidaritet

0kommentarer

På mitt ben finns ett antal ord tatuerade som är viktiga för mig:
 
No man is an island
Entire of itself
 
Vi existerar inte som enskilda öar utan vi tillhör på ett eller annat sätt ett fastland, ett sammanhang. Vi människor behöver varandra och vi söker gemenskap som på ett eller annat sätt fyller vårt behov av att ge livet mening. Ett av de mest effektiva sätt att bryta ner en människa är att isolera denne från omgivningen. Utan fysisk kontakt och social samvaro förtvinar våra själar.
 
Jag tänker på sånt här med jämna mellanrum. På hur viktigt det är vi är rädda om varandra. Utanförskap, mobbing och hat får alldeles för stort utrymme i vardagen för alldeles för många människor. Jag är övertygad om att alla kan göra skillnad. Säg hej. Var trevlig. Tänk dig för innan du dömer en medmänniska. Bjud in till samtal. Visa vänner och familj att du bryr dig, att du finns tillgänglig och att du är en del av dennes sammanhang.
Ensam är stark. Tillsammans är starkare.
 
Snart är det dags för ett nytt ord att tatueras in på min kropp. Solidaritet.

Kommentera

Publiceras ej